Tekniska problem.

Det är inte lätt att vara människa i denna  automatiserade värld. Om vi tar de  tekniska problemen först så började dom för en dryg vecka sedan. Hade inhandlat ett lagom stor bandslip med rondellskiva.( Den förra större slipmaskinen gav upp sedan motorn brunnit) Glad i hågen skulle jag skruva dit några enkla detaljer. Men när jag skulle provköra så visade det sig att drivremmen var inte där den skulle. Lätt match tänkte jag. För att komma åt drivremmen måste skyddet bort. Och skyddet satt med en skruv bakom rondellskivan. Alltså måste jag börja med att ta bort rondellskivan. Men den var, enligt instruktionsboken, fäst med en skruv på axeln och på baksidan skivan.  Hänger ni med? detta var ungefär som att lyfta sig själv i håret. Här har många knivskarpa hjärnor varit och läst på, tittat på maskinen och konstaterat samma som jag. Tänkte att tag borra hål i plasthöljet för att komma åt låsskruven. Tur att jag avvaktade. Skickade ett mejl till företaget i Umeå. Inte ett ljud på 5 dagar. Då ringde jag angivet nummer i katalogen. En maskin svarade och jag skulle säga ortens namn. Var inte tillräckligt snabb så maskinen sa själv Uppsala och så kopplades jag dit. Nytt prov och så fort maskinen började prata så skrek jag UMEÅ: Kom fram , och nästa röst gav mig fyra val. Nåväl, jag tog nummer 3 och en människa svarade. Förklarade problemen och människan gick bort till en demomaskin. Men människan var lika oförstående som jag. Men han lovade att servicekillen skulle ringa upp mig på fredag. Så småningom ringe telefonen och jag drog samma story igen. Han funderade och tyckte drivremmen borde ha varit i läge. Men han sa:  jag skall gå bort och skruva i demomaskinen och så ringer jag upp igen. Så ringde han till slut. Det visade sig att medföljande instruktionsbok inte stämde så bra. Låsningen på rondellskivan var i centrum och under det pålimmade slippapperet. Så peta hål i mitten så kommer du åt skruven sade han. Och faktiskt så var det . I alla fall så upprättade denne kille företagets anseende hos mig. Och han kollade att de reservdelar som inte finns i företagets katalog ändå finns på ett centralt lager. Slutet gott tack vare en serviceinriktad kille på en stor butikskedja.
Men det är klart, ett tag var det nära att hammaren kommit fram och plastkåpan demolerats.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *