På spåret igen.

Först lite historia om Hällnäs-Lycksele-Storuman.*
Tvärbanan mellan nämnda orter byggdes för att förbinda stambanan genom övre Norrland med Inlandsbanan. Första etappen öppnades mellan Hällnäs- Åmsele 1924 för viss godstrafik.
Gods/persontrafik mellan Hällnäs- Lycksele startade 1924. December 1930
öppnades så delen Lycksele—Storuman.
Nedläggningen började 1992  av  persontrafiken Storuman—Lycksele. Tre år senare lades även persontrafiken, delen Lycksele—Hällnäs, ned. Godstrafik pågår fortfarande. Från/till Storuman i ringa omfattning. Hällnäs—Lycksele ett par tåg i vardera riktningen varje dag.

P8130002
P8130003

P8130004

Lördagen den13:e augusti var en stor dag för tågtrafiken. Då kunde man åter se en rälsbuss/tåg lämna Lycksele C med kurs mot Hällnäs/Vinden. Själv var jag medhjälpare på kupan, men när det magiska klockslaget för avgång var nära tog jag mig till övergången mellan Bångvägen/Prästbolsvägen. Därifrån kunde jag se tåget starta. Och det kom närmare och närmare och närmare. Till slut passerade tåget med en glatt vinkande förare. Måtte nu alla förhoppningar uppfyllas vad gäller resandet.
* Fakta och historia om Hällnäs—Lycksele—Storuman hittade jag på Goggle.
Även VF hade en utförlig artikel i lördags.

Ett svar på ”På spåret igen.”

  1. På spåret igen är väl bra
    det gäller både mig och loket som tåget dra
    Ni verkar en trevlig sommar haft
    medan jag försökt samla kraft
    försöker min arbetslust väcka
    Så din måg slipper extraknäcka
    Inte riktigt på banan jag vet
    Ge mig nån dag så fixar jag det
    Barndop och bröllop
    klart er sommar varit på top
    Hoppas knäet ej varit till besvär
    så du kunnat njuta något så när
    Ha nu en fortsatt trevli sommar ni två
    för ännu lite av den återstå

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *