Först lite historia om Hällnäs-Lycksele-Storuman.*
Tvärbanan mellan nämnda orter byggdes för att förbinda stambanan genom övre Norrland med Inlandsbanan. Första etappen öppnades mellan Hällnäs- Åmsele 1924 för viss godstrafik.
Gods/persontrafik mellan Hällnäs- Lycksele startade 1924. December 1930
öppnades så delen Lycksele—Storuman.
Nedläggningen började 1992 av persontrafiken Storuman—Lycksele. Tre år senare lades även persontrafiken, delen Lycksele—Hällnäs, ned. Godstrafik pågår fortfarande. Från/till Storuman i ringa omfattning. Hällnäs—Lycksele ett par tåg i vardera riktningen varje dag.
Lördagen den13:e augusti var en stor dag för tågtrafiken. Då kunde man åter se en rälsbuss/tåg lämna Lycksele C med kurs mot Hällnäs/Vinden. Själv var jag medhjälpare på kupan, men när det magiska klockslaget för avgång var nära tog jag mig till övergången mellan Bångvägen/Prästbolsvägen. Därifrån kunde jag se tåget starta. Och det kom närmare och närmare och närmare. Till slut passerade tåget med en glatt vinkande förare. Måtte nu alla förhoppningar uppfyllas vad gäller resandet.
* Fakta och historia om Hällnäs—Lycksele—Storuman hittade jag på Goggle.
Även VF hade en utförlig artikel i lördags.
På spåret igen är väl bra
det gäller både mig och loket som tåget dra
Ni verkar en trevlig sommar haft
medan jag försökt samla kraft
försöker min arbetslust väcka
Så din måg slipper extraknäcka
Inte riktigt på banan jag vet
Ge mig nån dag så fixar jag det
Barndop och bröllop
klart er sommar varit på top
Hoppas knäet ej varit till besvär
så du kunnat njuta något så när
Ha nu en fortsatt trevli sommar ni två
för ännu lite av den återstå