Att göra ett val.

Har alltid haft samma försäkringsbolag,  ända sedan jag flyttade hemifrån och tog egna försäkräkringar

För många många år sedan ägde en omstrukturering rum. Alla mindre kontor med personlig service drogs in och istället fick man ett telefonnummer som i början gick till Sundsvall. Tänkte då: no äre fäll märkvärdigt att däm ska krångel tillä på de här vise ska jag jetta byt bolag. Men vid närmare eftertanke kom jag fram till att det var nog som att tänka på skilsmässa. Man vet vad man har men har inte en aning om vad man får.

Man tog sig ju fram , rabblade försäkringsnummer och personnummer och det fungerade ju skapligt. Nåväl åren går och för några dagar sedan behövde jag åter prata med bolaget. Nu var det ett nytt nummer som tydligen går vart som helst. Slog numret och en röst sade. Välkommen till o.s.v. Du får nu tre val. Lyssnade spänt och valde en siffra. Så kom rösten igen: Nu får Du tre val . Proceduren upprepades några gånger . Sedan sa till slut en röst: Välkommen till kundservice. Då frågar jag, är det en riktig människa nu? Ja, säger rösten . Vad gäller ditt ärende? Jag frågar vidare. Vill Du ha mitt försäkringsnummer? Nej säger rösten som visar sig tillhöra en flicka som sitter Växjö. Jag har alla uppgifter om Dina försäkringar framför mej på skärmen.

Jag har ju under de olika valen knappat in mitt personnummer. När jag sedan tryckte på fyrkant var det som att säga: sesam öppna dej. Nu kunde vem som helst på vilket kontor som helst i hela vårt avlånga land hjälpa mej med mina frågor. Trots att jag är gammal och tjurig och i princip borde vara emot förändringar så måste jag ändå medge att det är bättre nu.

Har nu tillgång till service mellan 07,00 till 21,00 alla dagar utom storhelger. Allt löste sig på bästa sätt denna gången också.  Fastän, det var ju den där kaffekoppen man kunde få på på det lilla lokalkontoret som saknades.

4 svar på ”Att göra ett val.”

  1. Haahha, jag kan inte hjälpa att bli frustrerad över alla dessa knappval. Det värsta är när man gjort 511 knappval för att sedan bli placerad i kö. Kötiden är mindre än (konstpaus) 31 minuter och du är (konstpaus) nummer 14 i kön. Man känner sig verkligen prioriterad och viktig för företaget. Men om jag ska vara lite positiv för att väga upp det hela, så kan man ju som sagt nå dem nästan dygnet runt…

  2. Tänker mest på de gamlingar, ja inte du då lilla pappa!, som tycker det är tjorvigt med alla dessa knappval. Det går väl an för dig och mig, vi är ju unga, men lite anstängt är det nog ändå.

  3. Du kan ju komma till mig på jobbet och ringa till dom och få kaffe, precis som på dem gamla ”goda tiden”. Då får du ju dessutom köra flera mil bil och bidra till den globala uppvärmningen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *